in Uncategorized

Veckrevyn -Största tidningen bland unga kvinnor

veckorevyn, tidigare skrivet vecko-Revyn är sveriges sörsta tidnign för unag kvinnor mellan 18-25 år. Tidningen utkommer varannan månad och behandlar ämnen som skönhet, shopping, mode, kläder, kärlek och relationer.

1935 grundades tidningen av Albert Bonnier Jr, utgiven av Åhlen & Åkerlunds förlag (nuvarande Bonnier Tidskrifter) och fram till 1999 kom tidningen ut en gång i veckan. Den nuvarande inriktningen, med unga kvinnor som målgrupp fick tidningen vid en nyansering 1978. Dåvarande utvecklingschefen Gunny Widell ryckte upp tidningen, vilket gav henne Stora Journalistpriset 1981.

Satsningar på webbsiten


Veckorevyns webbsida, veckorevyn.com startades 2001 och är idag en av Sveriges största magasinsajter. Varje år arrangera veckorevyn bloggeventet Blog Awards samt driver kampanjen Size Hero, för ett sundare ideal i modebranschen. Efter ett antal olika chefredaktörer så är det sedan september 2014 idag Karolina Olovsson som sitter på posten.

Veckorevyn i fysisk magasinform varje vecka har på senare år minskat, i takt med minskade upplagor och satsningar på digital varsamhet på webben. Mellan åren 1935-99 gavs tidningen ut en gång i veckan, medan den 1999-2001 blev en fjortondagstidning. Oktober 2011 övergick man till att ge ut magasinet en gång i månaden, med målsättningen att producera en tidning med ett fylligare material.

En stor del av tidningens unga läsare övergav papperstidningar för webben, vilket gjorde att man storsatsade på veckorevyn.com som idag har ca 189 000 besökare varje vecka. Veckorevyn har också satsat på det sociala medierna som verktyg, och är aktiva på såväl Facebook som Instagram vilket driver in trafik till själva siten. Ett antal bloggare som skriver om mode/smink, bakning och astrologi/horoskop finns också och bidrar till ett ökat antal besökare.